Aanleg van veilige fietspaden en aanpak van riolering
De plannen voor een veilig fietspad tussen Lichtaart en Poederlee dateren van meer dan 10 jaar geleden. Die tijd werd benut aan overleg, aanpassingen op vraag van omwonenden, grondverwerving, bouwvergunning, lastenboek en aanbestedingsprocedure.
Maar eindelijk is het zo ver. Het resultaat mag er zijn: een veilig, betonnen fietspad van 1,75 m breed, aan beide kanten van de N134, fietsbruggen over de waterlopen Aa en de Slootbeek en een veilige oversteek van de kruispunten Zielestraat/Hoeven (Poederlee) en Cawinkel/Ten Horst (Lichtaart).
Ward Kennes (CD&V), burgemeester Kasterlee: Dit is een dossier waar ik meer dan 10 jaar voor en achter de schermen mijn schouders heb onder gezet. Velen hebben geen weet van de moeilijkheden waarop we in de loop der jaren zijn gestoten. Het veelvuldig overleg met de omwonenden en de aanpassingen, hebben op sommige momenten voor vertraging gezorgd. Maar het resultaat van deze samenwerking met buurgemeente Lille en AWV mag er zonder meer zijn!
Marleen Peeters (N-VA), burgemeester Lille: Met de opening van dit fietspad is ons werk zeker nog niet af. We zijn momenteel samen met AWV hard aan het werk om ook onze andere invalswegen te voorzien van een veilig fietspad. Helaas is dit altijd een proces van jaren en is dit werk niet altijd even zichtbaar. Het maakt ons dan ook des te blijer dat we vandaag samen met Kasterlee zon lang traject kunnen afronden.
Veel meer dan een fietspadproject
Wat begon als een fietspadproject, groeide in de loop van de jaren uit tot een werk van circa 5 miljoen euro (incl. btw). In het globale project zijn onder meer werken voor Aquafin, de herinrichting van kruispunten en bushaltes en aanpassingen aan nutsleidingen en de spoorwegovergang inbegrepen.
In 2008 gaven de gemeenten Lille en Kasterlee de aanzet voor dit fietspadproject via Module 13. In dit dossier engageerden beide gemeenten zich om de aanlegkosten te prefinancieren om na realisatie deze kosten terug te vorderen van het Vlaams Gewest als wegbeheerder.
IOK werd hierbij als studiebureau aangesteld voor opmaak van het ontwerp en de opvolging van de werken.
Naast de goedkeuring van het concept via een start- en projectnota, nam het verkrijgen van de vergunningen en de verwerving van de nodige voortuinstroken geruime tijd in beslag.
Intussen werd het kruispunt Kapelhof dat een onderdeel vormt van het globale fietspadproject heringericht met daarbij de aanleg van een ventweg voor de veiligheid van de kinderen van de plaatselijke kleuterschool t Bosvriendje.
Uiteindelijk werd in december 2017 gestart met de procedure voor het aanstellen van een aannemer voor alle overige werken. De gunningsprocedure voor het aanstellen van een aannemer duurde omwille van bijkomend administratief onderzoek en de daarbij horende wettelijke doorlooptijden langer dan verwacht.
Op maandag 17 september 2018 kon aannemer Ambaro nv uit Kasterlee met de werken starten. Werken zonder hinder is helaas niet mogelijk. Maar om de hinder zo veel mogelijk te beperken en handelszaken bereikbaar te houden, werden de werken in fasen opgesplitst.
De totale kostprijs van dit project bedroeg circa 5.000.000 euro inclusief btw met grosso modo onderstaande verdeling:
- Gemeente Lille: 50.000 euro
- Gemeente Kasterlee: 50.000 euro
- Agentschap Wegen en Verkeer: 2.900.000 euro
- Aquafin: 2.000.000 euro