De hele voorbereiding duurde bijna een jaar, maar het resultaat mag er zijn. De site omvat meer dan 500 paginas aan informatie onderverdeeld in zes hoofdthemas: leven & welzijn, vrije tijd, wonen & leefmilieu, werken & ondernemen, veiligheid en bestuur & diensten.
Via de thematische indeling moet het voor de burger voortaan eenvoudiger zijn om de informatie te vinden. Alle producten of diensten zijn gekoppeld aan de contactgegevens, de openingsuren en het digitaal loket en zijn opgebouwd volgens een logische, vaste structuur. Zo wordt alle info gecentraliseerd. Indien nodig, helpt een uitgebreide zoekfunctie en AZ-index. Er is nog een extra hulpmiddel voor de burger voorzien, nl. de meest bekeken-items in de hoofdnavigatie. Deze items werden aan de hand van een bezoekersanalyse opgesteld. Bv. 'openingsuren bibliotheek' en 'melding doorgeven' zijn veel opgevraagde paginas die nu met één muisklik meteen te vinden zijn.
Blikvanger op de startpagina is de centrale foto die, wanneer men de site opent, telkens afwisselt en een product of nieuwsitem in de kijker zet. Op de startpagina verschijnen ook de meest recente nieuwsberichten. In beeld omvat alle fotoalbums die op de website te vinden zijn.
Het gemeentebestuur heeft op het digitaal loket ook alle aanvraag- en meldingsformulieren gebundeld. Documenten kunnen als pdf-document gedownload worden of kunnen meteen online worden ingevuld en verstuurd. Een aantal bevolkingsattesten kunnen opgevraagd worden met een elektronische identiteitskaart (eID).
Kasterlee heeft ook social media geïntegreerd. Op de startpagina vind je meteen de laatste twitterberichten van @infokasterlee terug. Elke pagina (of het nu nieuws is of een fotoalbum) kan de burger bovendien zelf ook delen op facebook of twitter.
In de pijplijn
Een gemeentelijke website is geen statisch gegeven. De start is gegeven, op deze website zal het gemeentebestuur verder bouwen aan een nog gebruiksvriendelijkere website.
Momenteel werkt het gemeentebestuur een social mediaplan uit. De social mediakanalen zullen in de toekomst dus nog verder geïntegreerd worden. Ook het digitaal loket wordt de komende jaren nog verder uitgebouwd zodat de burger vlot zijn dossiers, formulieren, … kan aanvragen en opvolgen (bv. met digitale handtekeningen). Zo zal een evenement aanvragen al op (korte) termijn veel eenvoudiger, sneller en volledig digitaal gaan. Ook de activiteitenkalender UIT in Kasterlee krijgt de komende jaren nog een facelift.
Omdat Kasterlee een toeristisch dorp bij uitstek is, wordt voor toerisme een aparte website opgemaakt. De nieuwe toeristische website zal op 16 december 2013 online gaan.
Maandelijks kan www.kasterlee.be op gemiddeld 13.000 bezoekers per maand rekenen.