In september 2024 vieren we de negende verjaardag van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties: een lange termijn-agenda met 17 doelstellingen die van de aarde een meer duurzame plaats moet maken tegen 2030. Deze doelstellingen worden ook wel eens de SDGs (Sustainable Development Goals) genoemd.
Dit jaar staat een SDG-proof beleid centraal. De helden van dit jaar hebben allemaal een link met het lokaal beleid. Door als gemeente duurzame keuzes te maken, willen we de inwoners stimuleren dat ook te doen.
De Kastelse Duurzame Helden:
De tuinrangers zijn een enthousiaste groep vrijwilligers, die zich inzetten om de Kastelse tuinen toekomstproof te maken. Ze geven gratis advies over hoe een tuin omgevormd kan worden tot een paradijsje met mooie bloemen, bomen, bijtjes, vlinders, waterpartijen enz (SDG 15). Zo kan de tuin ook bijdragen aan de verbetering van het milieu en het klimaat in Kasterlee (SDG 13). De tuinrangers zetten mensen aan om de natuur dicht bij huis te brengen zodat ze er elke dag de vruchten van plukken, figuurlijk en soms ook letterlijk (SDG 3).
De leden van GOEDgedacht zetten zich vrijwillig in om van de gemeente Kasterlee als werkgever een leuke werkplek te maken. Door na de werkuren activiteiten te organiseren, zetten ze in op verbondenheid met elkaar en met de organisatie, op het welzijn van de werknemers en een positieve werkomgeving (SDGs 3, 10 en 17).
Milo Van de Perre is begin dit jaar met zijn klas naar Tanzania getrokken. Daar hebben ze een school en sanitaire blok gerenoveerd (SDG 4, 10 en 17). De gemeente Kasterlee heeft zijn reis mee gesponsord door een subsidie te geven voor zijn vrijwilligerswerk in het Zuiden.
Natuurwerk is een organisatie die in Kasterlee mee zorgt voor een duurzaam en ecologisch openbaar domein (SDG 11 en 15). In het bijzonder bieden ze ook een werkplek aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (SDG 8).
Tijdens de zomer van 2024 konden 53 kinderen terecht in de Zomerschool. Heel wat vrijwilligers boden tijdens de vakantie een veilige en stimulerende omgeving aan voor kinderen uit een kwetsbare omgeving of kinderen met een leerachterstand. Door in te zetten op sociale vaardigheden en educatieve ondersteuning konden de kinderen zich optimaal voorbereiden op het nieuwe schooljaar (SDG 4 en 10).